رتبه الکسا (alexa) چیست و چگونه محاسبه می شود؟ این سوالی است که بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن هستند. قبل از اینکه بطور کامل به این موضوع بپردازم شاید بد نباشد که بدانیم چرا الکسا (alexa) اینقدر اهمیت پیدا کرده است؟
الکسا (alexa) چیست؟
وب سایت الکسا (alexa) با آدرس alexa.com که متعلق به شرکت آمازون است، بازدید سایت های اینترنتی سراسر دنیا را اندازه گیری میکند و به وب سایت های مختلف رتبه بازدید بر اساس کشور و همچنین رتبه در دنیا را ارائه می دهد. این آمار از این جهت از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است که در حالت عادی شما تنها می توانید آمار و اطلاعات مربوط به سایت خودتان را استخراج کنید و داشته باشید و نمی توانید اطلاعاتی در مورد سایر سایت های اینترنتی بدست آورید.
به همین جهت رتبه الکسا (alexa) از چند حائز اهمیت است:
- مدیران وب سایت ها می توانند وضعیت سایت خود از نظر بازدید را با سایر سایت ها مقایسه کنند و معیاری برای مشاهده پیشرفت یا افت وضعیت سایت است.
- افرادی که تمایل دارند تبلیغات اینترنتی ارائه بدهند، با مشاهده و بررسی رتبه الکسا (alexa) می توانند تخمینی از میزان بازدید سایت مورد نظر داشته باشند
- بطور کلی هر شخصی که می خواهد با یک سایت تعاملی داشته باشد، با بررسی رتبه الکسا (alexa) تخمینی از وضعیت مخاطب و میزان بازدید آن سایت بدست می آورد
بنابراین برای بسیاری از افراد، وب سایت الکسا (alexa) و رتبه الکسا (alexa) به معیار اصلی جهت برآورد وضعیت سایت تبدیل شده است. بسیاری از افراد غیرحرفه ای حتی وضعیت سایت خود را صرفا از طریق الکسا (alexa) بررسی میکنند این درحالی است که کاربرد اصلی الکسا (alexa) بیشتر در بررسی وضعیت سایت هایی است که ما نمی توانیم به اطلاعات آنها دسترسی مستقیم داشته باشیم.
نکته مهم و قابل توجه این است که ارتباط مستقیمی بین الکسا (alexa) و سئو وجود ندارد و افرادی که ادعا می کنند با تقلب در رتبه الکسا (alexa) وضعیت سئو سایت شما بهبود پیدا می کند، فریب کار هستند.
رتبه الکسا (alexa) چگونه محاسبه می شود؟
رتبه جهانی الکسا (alexa) بر اساس میانگین رتبه سه ماه اخیر وب سایت ها و رتبه کشوری بر اساس میانگین رتبه یک ماه اخیر کشوری سایت ها محاسبه می شود. همانطور که اشاره کردم، رتبه سایت ها بر اساس بازدید روزانه و در مقایسه با سایر سایت های اینترنتی محاسبه می شود. مثلا اگر وب سایت من نسبت به دیروز 200 نفر بازدیدکننده بیشتری داشته باشد اما سایر سایت های اینترنتی نیز نسبت به دیروز افزایش بازدید بیشتری داشته اند، رتبه سایت من کاهش پیدا می کند. زیرا این رتبه بر اساس مقایسه سایت من با خودش محاسبه نشده است، بلکه بر اساس مقایسه بازدید سایت من با سایر سایت ها محاسبه شده است.
در واقع رتبه الکسا (alexa)، رتبه ای مطلق نیست که کاملا در اختیار ما قرار داشته باشد.
رتبه الکسا (alexa) بر اساس ترکیب بازدیدکننده یکتا یا unique visitor و تعداد صفحات مشاهده شده بدست می آید و بصورت روزانه بروزرسانی می شود. الکسا (alexa) رتبه را برای کل یک دامنه محاسبه می کند و رتبه جداگانه برای زیردامنه ها ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرمول محاسبه رتبه الکسا (alexa) می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید:
فرمول محاسبه رتبه الکسا (alexa)
آیا الکسا (alexa) تنها وب سایت در دنیا است که رتبه سایت ها را محاسبه می کند؟
خیر، سایت های دیگری نیز هستند، اما الکسا (alexa) معروف ترین آنهاست. به عنوان مثال وب سایت similarweb.net یکی دیگر از سایت های معروف در دنیا است که این کار را انجام می دهد، البته این سایت ایران را تحریم کرده است.
آیا رتبه الکسا (alexa) واقعی است؟
خیر، رتبه الکسا (alexa) بصورت تخمینی محاسبه می شود و دقیق نیست. در برخی مواقع دقت آن بسیار ضعیف تر از آن است که به نظر می رسد، رتبه الکسا (alexa) بر اساس نصب تولبار توسط کاربران محاسبه می شود و برای وب سایت هایی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می کنند معمولا رتبه بهتری تخمین زده می شود. همچنین سایت هایی که اکانت حرفه ای الکسا (alexa) را تهیه می کنند رتبه بهتری نسبت به سایت های عادی دارند.
چگونه الکسا (alexa) را فریب دهیم؟
روش های بسیار زیادی برای فریب الکسا (alexa) و بهبود رتبه الکسا (alexa) وجود دارد. از جمله آنها می توان به سایت های ارسال بازدید فیک، خریداری پاپ آپ، روبات های ارسال بازدیدکننده، پاپ آپ های چرخشی و... اشاره کرد. اما همه این روش ها توسط افراد خبره قابل ردگیری و شناسایی هستند و به همین جهت شما از طریق تقلب در الکسا (alexa) تنها می توانید افراد معمولی و کم دانش را فریب دهید اما افراد خبره فریب نمی خورند.
با بررسی پارامترهایی مانند Time on site ، bounce rate و سایت هایی که به سایت ما ورودی داده اند و یا خروجی های سایت می توان بررسی کرد که یک سایت چه وضعیتی دارد و چگونه دارد بازدید دریافت می کند.
چگونه با استفاده از روش های صحیح رتبه الکسا (alexa) را بهبود دهیم؟
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، رتبه الکسا (alexa) بر اساس فاکتورهای تعداد بازدیدکنندگان و صفحات مشاهده شده بدست می آید. بنابراین اگر بخواهیم که رتبه الکسا (alexa) خود را بهبود دهیم، دو راهکار داریم:
- تعداد بازدیدکنندگان سایت را افزایش دهیم
- کاری کنیم که کاربران صفحات بیشتری را در سایت ما مشاهده کنند
برای اینکه تعداد بازدید سایت ما افزایش پیدا کند، روش های زیر وجود دارد:
- بهبود وضعیت سایت در گوگل و انجام سئو سایت که باعث می شود ورودی سایت ما از گوگل افزایش پیدا کند.
- افزایش بازدیدکنندگان بازگشتی یا Return visitors که با استفاده از ایمیل و پوش نوتیفیکیشن انجام می شود.
- استفاده از انواع روش های بازاریابی اینترنتی که باعث می شوند بازدیدکننده سایت افزایش پیدا کند، مانند بازاریابی در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری، تبلیغات همسان و...
برای اینکه کاربران صفحات بیشتری را در سایت ما مشاهده کنند، موارد زیر پیشنهاد می شود:
- افزایش سرعت لود صفحات سایت
- ارائه محتوای غنی و جذاب به کاربران
- استفاده از تکنیکهای معماری اطلاعات جهت چیدمان مناسب محتوای سایت و روش هایی مانند کارت سورتینگ
- ایجاد لینک های داخلی و ارائه پیشنهادات جذاب به کاربر در هنگام مطالعه مطالب سایت
نتیجه گیری
الکسا (alexa) مهم است زیرا معیاری است برای اندازه گیری و مقایسه وضعیت سایت های اینترنتی، اما آمار الکسا (alexa) قابل اعتماد نیست. رتبه الکسا (alexa) صرفا از جهت تخمین وضعیت حدودی یک سایت می تواند موثر باشد. الکسا (alexa) نمی تواند بسیاری از انواع بازدیدها را مشاهده کند و بعنوان مثال بازدید موبایل را نمی تواند اندازه گیری کند. وب سایت هایی که اکانت حرفه ای الکسا (alexa) را تهیه کرده اند و کد الکسا (alexa) را در داخل سایت خود قرار می دهند رتبه بهتری نسبت به سایر سایت ها پیدا می کنند.
امیدوارم که مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. من را از نظرات سازنده خود مطلع کنید، این مطلب با نظرات سازنده شما کامل می شود.
مقاله از رضا شیرازی
دیدگاهها
عالی بود